Učenici srednjih škola uglavnom su bez udžbenika za stručne predmete. Zato su, kako kažu, najčešće prinuđeni da ih kopiraju.
„Nemamo tu mogućnost jednostavno da učimo iz originalnih udžbenika. U većini slučajeva ih kopiramo“, kaže učenica.
„Neke od udžbenika smo nabavili u knjižarama Zavoda za udžbenike, a neke smo preuzeli u vidu PDF formata. Ima nekih kopirnica koje hoće da nam kopiraju knjige, ali opet to nisu neke stručne koje su nam potrebne. Ima onih koje zbog autorskih prava nisu htjeli da nam daju te knjige“.
Udžbenike kopiraju, jer ih u prodaji nema, a i cijena je niža. No, time kopirnice krše zakon o autorskim pravima i ulaze u zonu sive ekonomije.
Glavni urednik u Zavodu za udžbenike i nastavna sredstva Radule Novović kaže da jeste kršenje zakona o autorskim pravima i nešto što nije u redu.
„A ono što me posebno iznenađuje, ovako i kao građanina i kao roditelja, jeste činjenica da koliko sam neformalno informisan od komunikacije, pa čak i sa nekim građanima u ovoj knjižari, jeste da su roditelji često u situaciji da kupuju kopirane udžbenike“, ističe Novović.
Iako sagovornici govore jedno, tržišna inspekcija je tokom septembra kontrolisala 51 fotokopirnicu i knjižaru i nije utvrdila nepravilnosti u radu.
„Osim nedozvoljenog kopiranja, prisutan je i problem nedostatka stručne literature, pa je tako za školovanje farmaceutskog tehničara potrebno devet udžbenika, a nemamo nijedan“ ističe profesorica Azra Kolašinac.
„Mi pripremamo materijal, dostavljamo učenicima isti u štampanoj formi ili kroz prezentacije, naravno koristeći relevantnoj literaturi“, kaže Kolašinac.
„Udžbenike za srednje i stručno obrazovanje izdaje na osnovu spiska, odnosno instrukcija koje nam dostavlja Centar za stručno obrazovanje. Do sada smo izdali 48 udžbenika za srednje i stručno obrazovanje, od čega su pet za opšte predmete, a 43 za stručne predmete“, objašnjava Novović.
Više je razloga zašto udžbenika za srednje stručne škole nema.
„Mi raspišemo konkurs recimo za 30 ili više rukopisa, dobijemo jedan ili nijedan“, saopštio je Novović.
„Drugačiji je sam proces izdavanja udžbenika koji zahtjeva i navođenje relevantne literature i preuzimanje stranica itd… ali mi zaista ne raspolažamo toliko slobodnim vremenom“, kaže Kolašinac.
Profesorica Kolašinac uvjerava da učenici nisu na gubitku, jer nastavnici ulažu veliki napor da pripreme gradivo za čak 82 obrazovna programa u 27 stručnih i 14 mješovitih škola.