Inkluzija Roma u obrazovni sistem u Crnoj Gori od izuzetne je važnosti, međutim, prema podacima koje je Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija dostavilo Gradskoj, u odnosu na broj učenika osnovnih škola, srednjoškolaca i studenata je u znatno manjoj mjeri prisutno u sistemu obrazovanja. Udruženje Roditelji, u saradnji sa Ministarstvom za ljudska i manjinska prava pokrenulo je set projekata, koji imaju za cilj probuditi volju ka nastavku obrazovanja nakon završene osnovne škole.
Iako je inkluzija Roma u osnovnom obrazovanju dala vidljive rezultate, a resorno ministarstvo pokenulo set mjera kako bi se broj učenika i studenata RE populacije povećao, u srednjim školama i fakultetima je znatno manje onih koji žele da prošire svoje znanje, saopšteno je iz tog vladinog resora.
“U osnovnim školama tokom školske 2023/2024. godine imamo 1 794 osnovca, dok u srednjim školama tokom tekuće školske godine imamo 193 srednjoškolca RE populacije. Što se tiče studenata/studentkinja, prema konkursu za dodjelu stipendija, akademske 2023/2024. godine, imamo 18 studenata RE populacije”, saopšteno je iz Ministarstva prosvjete, nauke I inovacija.
Diskriminacija prema Romima prisutna je u različitim sferama društva, kazala je studentkinja Fakulteta za državne i evropske studije Violeta Hajrizaj, i poručila da bez konkretnih koraka nema vidljivih rezultata.

“Postojeći programi poput stipendija koje se izdvajaju za pripadnike iz romske zajednice iz državnog budžeta i inicijative koje su usmjerene na podsticanje obrazovanja među Romima, svakako doprinose da mladi iz romske zajednice upisuju visoko obrazovanje, jedina falinka sa stipendijama je što nijesu redovne, nijesu na mjesečnom nivou, a to bi doprinjelo povećanju broja Roma koji upisuju fakultete”, smatra Hajrizaj.
Ipak, uz finansijsku podršku Ministarstva ljudskih i manjinskih prava, Udruženje roditelji od novembra prošle godine sprovodi projekat “Podrži me da naučim”, u sklopu kojeg učenicima nižih razreda osnovnih škola pružaju podršku pri učenju uz rad sa volonterima, a učenici devetog razreda, većinom RE populacije, prisustvuju časovima priprememe za eksternu provjeru znanja, iz oblasti matematike i maternjeg jezika.
“Ovakvi projekti prevashodno pružaju direktnu pomoć i podršku i mi se trudimo da naš servis podrške upravo na taj način i organizujemo, nije dobro što su ovakve aktivnosti predviđene projektima i što ih roganizuju NVO, ali ukoliko bi djeca čekala državu i institucije, puno toga bi izgubila”, ističe Marko Vujisić iz Udruženja Roditelji.
Humanitarna akcija “Zajedno za maturante i polumaturante” jedna je od ciljeva pomenutog programa, pojašnjavaju iz Udruženja roditelji, te pozivaju sve zainteresovane frizerske salone, modne kreatore i butike da im se pridruže i na taj način pomognu u njenoj realizaciji.