Search
Close this search box.

Pješaci zbog neobučenosti često stvaraju opasnu situaciju

Na crnogorskim putevima je tokom 2023. godine život izgubilo 77 osoba, čime je postavljen crni rekord u odnosu na prethodne godine. Takođe, za 11 mjeseci prethodne godine, zaključno sa 30. novembrom, dogodile su se 6052 saobraćajne nezgode u kojima su teško povrijeđene 534 osobe, a lakše je povrijeđeno 2345 osoba, podaci su Alfa centra.

Svjedoci smo svakodnevnih saobraćajnih nezgoda u kojima su učesnici pješaci. U prva dva mjeseca ove godine život u saobraćajnim nesrećama izgubilo je devet osoba, a na desetine pješaka je zadobilo teže ili lakše povrede, dok je prošle godine na crnogorskim drumovima poginulo 78 osoba, od čega 17 pješaka, što govori u prilog tome da su pješaci ugrožena kategorija jednako koliko i ostali učesnici u saobraćaju.

Pješaci su ranjiva kategorija koja nema obavezu i uslov koji treba da ispune da bi učestvovali u saobraćaju, pa zbog neobučenosti često stvaraju opasnu situaciju, kazao je za Gradski portal profesor bezbjednosti saobraćaja na Mašinskom fakultetu Milanko Damjanović.

Posebno u gradskim sredinama, ističe, pješaci svojim radnjama čine da na kolovozu budu bliska i iznenadna prepreka vozilima.

foto: UCG

„Prelazak kolovoza van obilježenih pješačkih prelaza, zalazak na kolovoz ili pješački prelaz, a da se ne uvjere da li ometaju druge učesnike ili da se ne uvjere da li su bliska i iznenadna prepreka vozilu, u uslovima smanjene vidljivosti bez uvjeravanja da su uočeni od vozača vozila zalaze u putanju kretanja vozila“, ističe Damjanović.

Neophodno je, kaže, unaprijediti zakonsku regulativu, kako bi se obavezali svi učesnici u saobraćaju da se moraju osposobiti za bezbjedno učešće u saobraćaju.

Kada riječ o ponašanju učesnika u saobraćaju u Crnoj Gori, posebno je izraženo nepoštovanje saobraćajnih propisa, napominje Damjanović.

„To se najviše ogleda u značajnom prekoračenju ogrančenja brzine kretanja, prolazak na crveno svijetlo, preticanje na mjestima zabrane, nedržanje bezbjednog odstojanja između vozila, nepoštovanje prvenstva prolaza, zaustavljanje i parkiranje na mjestima zabrane i na stacionažama gdje umanjuju preglednost učesnicima u saobraćaju, zatim nekorišćenje sigurnosnog pojasa u vozilu i nekorišćenje zaštitne opreme kod motociklista i biciklista, pa i prelazak kolovoza van pješačkih prelaza“, zaključuje Damjanović.

Mitrović: Ukorijenjene loše saobraćajne navike

Gotovo da nema dana da se na crnogorskim putevima ne dogodi neka saobraćajna nezgoda sa smrtnim ishodom ili teškim tjelesnim povredama ili posljedicama. Stoga, može se slobodno reći da Crna Gora ima svoje specifičnosti kada su u pitanju saobraćajna kultura i saobraćajni mentalitet, kazala je za Gradski portal Vladana Mitrović iz ALFA centra.

„Brojni su izazivači saobraćajnih nezgoda, koji su nerijetko praćeni ukorijenjenim, lošim saobraćajnim navikama i nedovoljnim poznavanjem i nepoštovanjem osnovnih saobraćajnih pravila i propisa. Ponašanje učesnika u saobraćaju dodatno je uslovljeno pojavom velikog broja vozila na putevima (osobito ako uzmemo u obzir centralni i južni dio države), što dovodi do stvaranja saobraćajnih gužvi i nestrpljenja vozača, a čime se povećava rizik od saobraćajnih nezgoda“, ističe Mitrović..

Dodaje da je nesavjesno ponašanje učesnika u saobraćaju u našoj zemlji oblast na kojoj treba predano raditi, naglašavajući da smo dostigli crni rekord po broju saobraćajnih nezgoda.

„Nadalje, analize pokazuju da su u velikom broju saobraćajnih nezgoda akteri mladi vozači, kod kojih postoji želja za dokazivanjem u vožnji, koju prate neodgovornost i  nesavjesnost. Stoga, ALFA Centar se zalaže kako za edukaciju, tako i za prevenciju u oblasti bezbjednosti saobraćaja. Uvođenje strožijih kazni za saobraćajne prekršaje, kao i češće patroliranje saobraćajnih službenika su mjere koje je neophodno primijeniti, a osim toga, neophodno je raditi na edukaciji svih učesnika u saobraćaju, kako vozača, tako i pješaka o pravilnom ponašanju u saobraćaju“, ocjenjuje Mitrović.

Iz ALFA Centra zaključuju da među svim faktorima i izazivačima saobraćajnih nezgoda u kojima su učesnici pješaci prednjači ljudski faktor, koji je prisutan u više od 90% saobraćajnih nezgoda, dok se upotreba mobilnih telefona i ostale distrakcije u vožnji, koje ometaju koncentraciju vozača, pojavljuju kao najčešći uzroci za nastanak saobraćajnih nezgoda i to je posebno primijećeno kod mladih vozača.

Razloge sve učestalijih saobraćajnih nezgoda na našim putevima, u kojima su učesnici pješaci, suzbićemo isključivo predanom edukacijom kako vozača, tako i pješaka, poručuju iz Alfa centra.

A.T

Ostavite komentar

0 Komentari
Inline Feedbacks
View all comments

Najnovije

Povezani članci