Foto: Pixabay
Brze reforme obrazovanja na papiru neće dati rezultate već je potrebno više vremena da se promijeni koncept nastave, ali i pasivnog učenja, čulo se na okruglom stolu CANU-a o rezultatima PISA testiranja i kvalitetu obrazovanja u Crnoj Gori.
Da crnogorski 15-godišnjaci imaju lošije znanje iz matematike, čitanja i prirodnih nauka nego što su imali učenici prije deceniju pokazuju uzastopno međunarodna PISA testiranja.
Ovaj ispit znanja pokazao je da se udaljavamo od svjetskog prosjeka pogotovo kada je riječ o matematici.
“Između dva ciklusa Pisa rezultati su pokazali da naši učenici zaostaju u odnosu na ostale za jednu školsku godinu u odnosu na ciklus iz 2018”, kaže Miloš Trivić iz Ispitnog centra.
Pisa test mjeri četiri nivoa znanja, a najvažniji je nivo fukcionalne pismenosti gdje se od učenika traži da razumiju informacije i primijene ih u jednostavnim situacijama. Tu naši učenici najčešće zapnu.
“Učenici stiču predmetno znanje, ali kad se nađu u situaciji da to znanje primjene na neku realnu situaciju oni su u problemu”, kaže Zoran Lalović iz Zavoda za školstvo.
Način na koji naši đaci uče nije u skladu sa zahtjevima Pisa testa ako se uzme u obzir da kod nas učenici u školi slušaju predavanja i kući uglavnom doslovno uče iz knjiga.
“I pored prihvaćenog koncepta aktivnog učenja u praksi dominira pasivno učenje učenika i predavačka nastava. Da prevedemo njihovo znanje je neupotrebljivo osim da ih opet ispričaju nastavniku”, poručio je Lalović.
Ipak brojne preporuke i analize kvaliteta obrazovanja ostaju samo slovo na papiru, ukazuju u Crnogorskoj akademiji nauka.
“Poruka je da počnemo da uvažavamo to što nam govore podaci gdje su nam slabosti i da na osnovu toga ispravljamo sistem”, ističe akademik CANU-a Slobodan Backovic.
Možda se ne možemo takmičiti u znanju ali su naši učenici u prednosti kada je riječ o psihičkom blagostanju, otporniji su na stres i pokazuju otvorenost prema različitostima, navodi se u Nacionalnom izvještaju o PISA testiranju.
Izvor: RTCG